سرطان های دستگاه ادراری به سه بخش سرطان مثانه، سرطان پروستات و سرطان کلیه تقسیم می شوند . با وجود مهارت پزشکان متخصص اورولوژی اما هنوز سیستم ارزیابی دقیقی برای تعیین میزان سرطان های مورد اشاره در کشور وجود ندارد . سه گروه سرطانی مورد اشاره از نظر پیش آگهی بیماری متفاوت هستند . در سیزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران و چهارمین کنگره پرستاری اورولوژی که 23 تا 26 اردیبهشت ماه امسال در تهران برپا شد، موضوعات مختلفی مورد بحث و هم اندیشی پزشکان قرار گرفت. گزارشی که در پی می آید،‌ نگاهی به سرطان های دستگاه ادراری دارد .

نگاهی به سیزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران: سن ابتلا به سرطان مثانه در کشور کاهش یافته است

سلامت نیوز ، بنفشه پورناجی - برخی خونی شدن رنگ ادرار را به عوامل تغذیه ای مانند خوردن لبو،‌ شکلات و ... نسبت داده،‌ آن را جدی تلقی نمی کنند. این در حالیست که شایع ترین علامت سرطان کلیه،‌ خونی شدن ادرار است. پزشکان توصیه می کنند، بیماران به محض مشاهده قرمز شدن ادرار به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنند.
       دکتر محمد علی زرگر، نایب رییس انجمن اورولوژی ایران می گوید: از نظر علم پزشکی هیچ دلیلی وجود ندارد که خون در ادرار طبیعی تلقی شود و هر خون در ادرار می بایست، بررسی شود. اگر فردی در ادرار خود خون مشاهده کرد با توجه به سن خود به ویژه اگر بالای 40 سال باشد،‌ باید به پزشک مراجعه کنند . وجود خون در ادرار افراد زیر 40 سال ممکن است به دلیل عفونت یا سنگ کلیه باشد .
      یکی از راه های تشخیص سرطان کلیه، انجام سونوگرافی است. از زمانی که از سونوگرافی در اورولوژی استفاده می شود، می توان سرطان های کلیه را در مراحل اولیه شناسایی کرد. بسیاری از بیماران، زمانی از سرطان کلیه خود مطلع می شوند که توده سرطانی بزرگ و قابل لمس می شود . به عقیده دکتر زرگر در این مرحله سرطان پیشرفت کرده و به مرحله غیرقابل علاج رسیده است .  
      وی بهترین روش درمان سرطان کلیه را جراحی دانسته،‌ می گوید: ‌به کمک جراحی می توان نسبت به برداشتن کلیه و نسوج اطراف آن در صورت در صورت ابتلا به سرطان کلیه اقدام کرد .
      در جراحی کلیه یا بخشی از کلیه خارج می شود یا تمام آن که بستگی به زمان تشخیص سرطان کلیه و پیشرفت بیماری دارد . سرطان کلیه در مردان شایع تر از زنان است. سن شیوع آن را دهه 50 تا 60 زندگی می دانند.
   رییس سیزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران یادآور می شود : طی چند سال اخیر داروهای جدیدی در درمان سرطان کلیه وارد بازار دارویی ایران شده است. این داروها بیشتر برای جلوگیری از مهاجرت  سلول های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر (متاستاز) تجویز می شود . شایع ترین محلی که سرطان کلیه متاستاز می دهد، غدد لنفاوی اطراف کلیه،‌ منطقه ناف و ریه است . با وجود داروهای موجود در بازار برای جلوگیری از متاستاز،‌ اما متاسفانه راه حل جلوگیری از پیشرفت و محو بیماری،‌ جراحی کلیه است .
      گران بودن داروهای مهار کننده متاستاز و تحت پوشش بیمه نبودن آنها از یک سو و در مقابل فایده ناچیز آن که در نهایت نیز موجب علاج قطعی بیمار نمی شود، همگی از موانع استفاده از این داروها به شمار می رود . هر چند به قول نایب رییس انجمن اورولوژی ایران، استفاده از داروهای مورد اشاره به میزان اندکی بر طول عمر بیمار می افزاید .
      هر چند هنوز دلایل ابتلا به سرطان کلیه روشن نیست،‌ اما نقش توارث در آن به اثبات رسیده است . نقش عوامل دیگری همچون شیوه زندگی در ابتلا به این بیماری نیز هنوز به اثبات نرسیده است .

 سرطان مثانه
      پزشکان تماس با مواد شیمیایی را در ابتلا به سرطان مثانه دخیل می دانند . به ویژه افرادی که در برخی                 کارخانه ها با مواد شیمیایی در تماس هستند،‌ بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. اما در مجموع پزشکان معتقدند که سن ابتلا به تومور مثانه در ایران کاهش یافته است. رئیس انجمن اورولوژی ایران نسبت به کاهش سن ابتلا به تومور مثانه در کشور هشدار داده، می گوید: پایین آمدن سن مصرف سیگار و مواد مخدر سبب شیوع سرطان مثانه در میان جوانان ایرانی شده است.
      دکتر سید جلیل حسینی در ادامه می گوید: براساس کتب مرجع پزشکی، سن بروز سرطان مثانه 60 تا 70 سالگی است که متاسفانه سن شروع این بیماری هم اینک در کشور از دهه ششم و هفتم زندگی به دهه سوم کاهش پیدا کرده است.
      دکتر زرگر مصرف سیگار،‌ استعمال مواد مخدر به ویژه تریاک را از عوامل ابتلا به سرطان مثانه  دانسته، می گوید: در ایران پژوهش در مورد رابطه مصرف تریاک و ابتلا به سرطان مثانه صورت گرفته که نتایج بیانگر رابطه مستقیم میان مصرف تریاک و ابتلا به سرطان مثانه است.
      دکتر حسینی یاد آور می شود: به دلیل آنکه مواد سمی تولید شده به واسطه کشیدن سیگار باید از راه ادرار دفع شود، باقی ماندن مواد سمی برای مدت زمان طولانی در ادرار با غلظت زیاد سبب ایجاد سرطان مثانه می شود.
      وی با ابراز تاسف از مراجعه دیرهنگام بیماران مبتلا به تومورهای مثانه به پزشکان اورولوژیست اظهار می دارد: با توجه به افزایش شیوع سرطان مثانه در کل کشور، بیمارانی که تومور مثانه دارند، گاهی با علایم پیشرفته به پزشک              مراجعه می کنند که به دلیل بزرگ شدن تومور و سرایت آن به دیگر نقاط بدن، شانس درمان در آن ها کاهش می یابد.
 دکتر زرگر در مورد علایم سرطان مثانه  و انواع آن می گوید: مبتلایان به سرطان مثانه نیز ادرار خونی دارند که همراه با ادرار لخته های خونی دفع می کنند. سرطان مثانه به دو نوع سطحی و عمقی تقسیم می شود. در سرطان های سطحی می توان با تراش دادن و سوزاندن تومور، ‌بیمار را درمان کرد. اما سرطان عمقی زمانی است که سرطان به عضله مثانه رسیده باشد.
       خوشبختانه بیشتر سرطان های مثانه سطحی است . در سرطان های عمقی در مواردی نیاز به برداشتن مثانه احساس    می شود. در این صورت پزشکان با استفاده از روده باریک برای فرد با همان عملکرد مثانه درست می کنند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha